Pilates

Help, ik wil met Pilates beginnen, maar waar begin ik?

Maak je geen zorgen. Wij zijn hier om je alle opties te laten zien, zodat je zonder twijfel kunt beginnen.

Waarom zou je Pilates beoefenen?

De lijst van voordelen van het beoefenen van Pilates is bijna eindeloos. Pilates is geschikt voor alle leeftijdsgroepen. Daarnaast worden de voordelen van Pilates ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. We besparen je het lezen van 20 praktijkstudies en vertellen je hier simpelweg wat Pilates heeft bewezen. 

  • Verminderen van rugpijn
  • Creëren van een veel betere balans en stabiliteit waardoor vallen kan worden voorkomen (senioren)
  • Verbetering van je ‘algehele’ conditie bij een burn-out 
  • Bevorderen van je flexibiliteit
  • Verbeteren van je BMI door versterking van de spieren
  • Verbeteren van je bekkenstabiliteit
  • Snellere lichamelijke revalidatie na orthopedische operaties van bijv. knie of heup in vergelijking met standaard revalidatie methoden
  • Verzachten van Fibromyalgie pijn

Hoe beoefen je Pilates?

Pilates beoefen je met of zonder toestellen en/of hulpmiddelen, alleen of in een (kleine) groep. Er zijn een paar voorbeelden van de verschillende manieren waarop je Pilates kunt beoefenen. Ongetwijfeld zal één ervan op je budget/wensen en/of doel aansluiten:

PERSONAL PILATES LES
Voordelen: deze één-op-één les verzekert je ervan dat je precies krijgt wat je lijf nodig heeft. Bij STURDY Pilates werken alleen getrainde en gecertificeerde Pilates trainers die jouw lichaam helemaal begrijpen. Zij zullen de oefeningen aanpassen aan jouw specifieke doel en behoeften.

Note: Je Pilates trainer kiezen is vergelijkbaar met het kiezen van je haarstylist. Je zal met sommigen beter communiceren dan met anderen en je zal sommige ‘leerstijlen’ leuker vinden dan anderen. Als het ‘klikt’ met de trainer met wie jij een privé sessie hebt geboekt, blijf dan vooral bij haar. Liefde op het eerste gezicht bestaat! Mis je de klik vraag dan gerust naar een andere trainer.  

Nadelen: personal pilates is een één-op-één (dus privé) les. Deze sessies zijn inderdaad kostbaar. Je brengt immers je tijd door met een opgeleide trainer die jou en jou alleen, een uur lang volledige aandacht geeft.

Tijdens deze lessen zul je regelmatig een Pilates toestel gebruiken: bijv. de Cadillac, de Ladder Barrel, en/of de Reformer. Om je te leren hoe een toestel gebruikt moet worden vereist een uitgebreide opleiding en kennis. Je betaalt dus niet alleen voor het uur maar ook voor jarenlange studie en ervaring.


GROEPSLES REFORMER PILATES (studio les)
Voordelen: dit is een goedkopere keuze dan de Personal Pilates les die je toch de voordelen geeft van het gebruik van de toestellen. Bij deze STURDY Reformer Pilates zijn er maximaal 4 personen in de groepsles. Ook al is een Reformer les niet zo uitgebreid als een privéles, je hebt wel nog steeds de vergelijkbare voordelen van het trainen met de Reformer.

Als je voor de groepsles kiest en dit is je eerste ervaring met Pilates, zorg dan dat je tenminste 10 minuten voor aanvang van de les aanwezig bent. Laat de trainer weten dat je een beginner bent zodat zij je een uitleg kan geven over het toestel, in dit geval de Reformer. Je kunt ook deze video bekijken over het opzetten van de Reformer, maar uiteraard helpen onze trainers je. Het is dus een goed idee om een beetje tijd extra in te plannen om de Reformer te leren kennen, dat zal ervoor zorgen dat je het maximale uit je les haalt!

Nadelen: je deelt de aandacht van de trainer met zijn vieren.

GROEPSLES MAT PILATES (studio les)

Voordelen: Pilates mat lessen zijn voordeliger dan Reformer groepslessen. Pilates mat lessen zijn het meest toegankelijk omdat ze herkenning hebben met Yoga, Barre of stretch lessen. Tijdens de mat lessen gebruiken we soms alleen je lichaam maar soms maken we ook gebruik van kleine hulpmiddelen zoals een bal, een ring of een band.


Nadelen: mat lessen zijn vaak drukker (max 8), wat betekent dat er minder individuele aandacht is en je meer op jezelf aangewezen bent als het gaat om het opvolgen van aanwijzingen en het ervoor zorgen dat je goed gebalanceerd bent. Ook is het zo dat, zonder gebruik van de Reformer, het moeilijker kan zijn om weerstand te vinden in de mat oefening omdat je dit gevoel nu zelf moet creëren.

Om succesvol te zijn in Pilates raden wij je het volgende aan:

  1. Boek 2-3 Personal Pilates lessen met een STURDY Pilates trainer zodat je een volledige scan krijgt van alles wat niet in evenwicht is in je lichaam, waaraan gewerkt kan worden en hoe je verbeteringen kunt maken gebaseerd daarop. Wen aan het trainen op de Reformer en met de Tower zodat, wanneer je voor een Reformer les kiest, je bekend bent met het toestel en je je geen zorgen hoeft te maken of je het wel goed doet.
  • Als je budget het toelaat, hou dan tenminste 1 Personal Pilates les per maand aan, gewoon om het onder controle te houden.
  • Als je budget het toelaat, neem dan 1 of 2 Reformer groepslessen per week in de STURDY studio. Hiervoor is een maand abonnement een goede optie. Kies bij een kleiner budget voor Mat Pilates lessen.
  • Neem 2x per week een Pilates Mat les in de studio en doe Mat Pilates oefeningen thuis. Vraag naar de thuis oefeningen bij je STURDY Pilates trainer.

Personal Pilates sessies zijn uiteraard niet ‘vereist’ om met Pilates te beginnen. Je kunt ook beginnen met studio groepslessen Mat of Reformer maar wij raden dit schema simpelweg aan als een veilige basis voor een soepele start met Pilates.

Boek nu je proefles en ervaar het zelf! Klik hier om je aan te melden.