Het geheim van de Reformer – wat in wezen een glijdende kar is die zich beweegt door middel van een katrolsysteem, is dat de Reformer een combinatie biedt van weerstand en ondersteuning voor het lichaam. De Reformer gebruikt veren (springs) om verschillende mate van spanning en weerstand te creëren. Dit helpt om de spieren tegelijkertijd te versterken en te verlengen. Werken op de Reformer geeft de meest geweldige mogelijkheden om je mobiliteit en stabiliteit in evenwicht te brengen in allerlei verschillende posities.

Hoewel niets de oefeningen van de Mat Pilates kan vervangen (hierbij maak je gebruik van je eigen lichaamsgewicht als weerstand) zijn de deskundigen het er over eens dat de Reformer een voordeel heeft wanneer het over doeltreffendheid gaat.

Een andere reden waarom de Reformer een voordeel zou kunnen hebben op de mat; het is een ‘hulp’ bij het herstellen van blessures. De Reformer helpt je op een geweldige manier bij bewegen, terwijl je, liggend op je rug, in een niet-gewicht-dragende positie bent. Dit is vooral nuttig en effectief bij een blessure. Het bewegende deel (de kar), geeft zowel feedback als correctie tijdens de uitvoering van een oefening.

Voordat je je eerste Pilates Reformer les boekt bij STURDY PILATES, is hier een korte inleiding van wat je kunt verwachten. Voorbereiding is immers de sleutel!

Heb je al Reformer ervaring, gebruik dan deze tips voor het ‘finetunen’ van de oefeningen.

Er zijn 7 dingen die je moet weten voor je aan je eerste Reformer les begint.

  1. Geen losse kleding; aangesloten / strakke kleding is het motto. Het is namelijk belangrijk dat de instructeur je lichaamsvormen goed kan zien en kan zien hoe je gewrichten en spieren bewegen. Losse kleding maakt het voor de instructeur veel moeilijker je beweging te zien en deze waar nodig te corrigeren. Geen ritsen; niet in je broek of shirt dit in verband met beschadigen van de Reformer. Let op: te weinig kleding kan ook tegen je werken. Het laatste wat je wilt is een onverwachte show te geven. #awkward
  2. Ruil je schoenen in voor (de juiste) Pilates sokken. Hoewel je misschien gewend bent om tijdens sporten schoenen te dragen is Pilates bedoeld om op blote voeten en in onze studio op sokken te beoefenen. Draag daarom speciale Pilates/antislip sokken zodat je niet van de Reformer afglijdt. Vraag ernaar bij je instructeur.
  3. Let goed op. Pilates Reformer is geen training waarbij je ‘simpel’ een oefening uitvoert. Houd altijd rekening met het feit dat je te maken hebt met een bewegend apparaat en veren. Luister daarom goed naar wat je instructeur vertelt. Dat zorgt niet alleen voor het veilig uitvoeren van de oefening maar is ook de sleutel tot het activeren van de juiste spieren en het verkrijgen van de resultaten die je wilt.
  4. Vertel wat je voelt. Laat je instructeur altijd weten hoe het met je lichaam gaat voor en tijdens de les. Blijf in gesprek met je instructeur over hoe de oefeningen voelen, en of de spanning van de veren goed voelt. Als iets oncomfortabel voelt, laat het je instructeur weten.”
  5. Haast je niet; mindfulness is de sleutel. Hoewel veel trainingen vragen om snelheid, vraagt de Reformer juist om controle. Als je te snel beweegt kun je het bewegende deel (de kar) niet onder controle houden. Reformer Pilates is een compleet andere manier van bewegen.
  6. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. De Reformer helpt om te begrijpen waarom kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Je kunt niet zomaar 150 herhalingen doen, dat is niet waar het bij Pilates om draait. Je zult minder herhalingen doen, maar realiseer dat je trainingen daardoor niet makkelijker zullen zijn.
  1. De Reformer is geschikt voor iedereen!

  • De pilates serie van de 5 abs

Download hier het gratis e-book "De pilates serie van de 5 abs"

    Klaar om fitterte worden?

    Neem contact op